Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017 face book twitter you tube

Αφιέρωμα στην ιστορική Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Μπάλα

Αφιέρωμα στην ιστορική Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Μπάλα

Με αφορμή την εορτή Μνήμης του Αγίου Νικολάου Αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας, όπου πανηγυρίζει και η Ιερά Μονή του Αγίου Νικολάου στην περιοχή Μπάλα της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, κρίναμε σκόπιμο να κάνουμε ένα μικρό αφιέρωμα στο πανηγυρίζοντα εν λόγω μοναστήρι.

Πρωτίστως να υπενθυμίσουμε ότι χθες παραμονή της εορτής τελέσθηκε ο Μεγάλος Εσπερινός μετ΄ Αρτοκλασίας και Θείου Κηρύγματος υπό του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Πατρών Αρχιμανδρίτου π. Αρτεμίου Αργυρόπουλου, Ηγουμένου της Ιεράς Μονής των Αγίων Πάντων της Τριταίας.

Σήμερα ανήμερα της εορτής, στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία θα προστεί και θα ομιλήσει ο Ιεροκήρυκας της Ι.Μ. Πατρών και Γέροντας της Μονής, Αρχιμανδρίτης π. Κύριλλος Κωστόπουλος. Το απόγευμα στον Μεθέορτο Εσπερινό θα ομιλήσει ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Ηλίας Κωστόπουλος. 

ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ

Η Ιερά Γυναικεία Κοινοβιακή Μονή του Αγ. Νικολάου ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Πατρών ευρισκόμενη στους πρόποδες του Παναχαϊκού, πλησίον του χωρίου Μπάλα, βορειοανατολικά της πόλεως των Πατρών, σε υψόμετρο τριακοσίων πενήντα περίπου μέτρων από την επιφάνεια της θαλάσσης, μέσα σε οργιώδη βλάστηση και με πανοραμική θέα προς τον Πατραϊκό κόλπο.

Δύο είναι τα ονόματα, με τα οποία φέρεται γνωστή η Μονή του Αγ. Νικολάου: Παλαιομονάστηρο και Μπάλα. Η πρώτη δηλώνει το βάθος της ιστορικής πορείας της Μονής, ενώ η δεύτερη οφείλεται στην ονομασία του πλησίον ευρισκομένου χωρίου και σημαίνει «λευκός» ή «μέτωπο».

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ

Α. Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Θρύλοι θέλουν την γυναίκα του διοικητού της Πάτρας Μαξιμίλα, επί εποχής Αποστόλου Ανδρέου, να καταφεύγη και να κρύβεται στους πρόποδες του Παναχαϊκού και να ιδρύει την Μονή.

Β. Η ΜΑΡΜΑΡΙΝΗ ΠΛΑΚΑ

Στο βόρειο εξωτερικό τοίχο του Καθολικού της Μονής υπάρχει εντοιχισμένη μαρμάρινη  επιγραφή, η οποία ιστορεί την ανακαίνιση του Ναού μετά του περιβόλου του από την  Καλλινίκη Μαρκαδάνταινα το 1693. Η ανακαίνιση αποδεικνύει την ύπαρξη της Μονής προ του 17ου αιώνα.

Γ. ΜΕΤΟΧΙ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΓΗΡOΚΟΜΕΙΟΥ

Η Μονή καταστρέφεται από τους Τούρκους και προσαρτάται ως μετόχι στην Σταυροπηγιακή Μονή του Γηροκομείου. Σε Κώδικα της Μονής φέρεται ως μετόχι με την προσωνυμία Παλαιομονάστηρο. Αργότερα η τεράστια περιουσία του Μοναστηριού απαλλοτριώνεται και διανέμεται στους πρόσφυγες της Μικράς  Ασίας.

Δ. ΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ

Kατόπιν ενεργειών της πρώτης εγκαταβιούσης Ευανθίας Κοιτίδου, αναγνωρίσθηκε και πάλι η Μονή ως ανεξάρτητη Γυναικεία Κοινοβιακή Μονή με το υπ΄ αριθμ. βασιλικό Διάταγμα 78/30-3 –1945. Με πολλούς κόπους της Κοιτίδου, Καλλινίκης πλέον μοναχής και δεύτερης Ηγουμένης της Μονής, και των υπ΄ αυτήν μοναζουσών, κτίσθηκαν κελλιά, Τράπεζα και χώρος υποδοχής.

Η Ηγουμένη Καλλινίκη Κοιτίδου, -καθώς και η διάδοχός της μοναχή Μακαρία Λιάπη- συνδέθηκαν πνευματικώς με τον Ιεροκήρυκα της Μητροπόλεως Πατρών Αρχιμ. π. Κύριλλο Κωστόπουλο, στον οποίο ανέθεσε με γραπτή αίτησή της την πνευματική φροντίδα για την διάσωση της Μονής και την συνέχιση της ιστορικής διαδρομής της. Το 1990, με την ευλογία του Μητροπολίτου Πατρών μακαριστού κυρού Νικοδήμου, ομάδα φιλομόναχων νεανίδων ανέρχεται στην Μονή και εγκαταβιοί σ΄ αυτήν, δίδοντας νέα ώθηση στην πνευματική πορεία της Μονής. Με την σοφή καθοδήγηση του Γέροντος της  Μονής, Αρχιμ. Κυρίλλου Κωστοπούλου, συντάσσεται Εσωτερικός Κανονισμός, ο οποίος δεν υπήρχε, οριοθετείται το πρόγραμμα της Μονής, ορίζονται διακονήματα μέσα στα μοναχικά πλαίσια. Γενικώτερα, αναβιώνουν και διαμορφώνονται οι παράγοντες εκείνοι, που θα καταστήσουν την πορεία της Μονής, ως εκκλησιαστικού καθιδρύματος, αλλά και των εκάστοτε εγκαταβιούντων μοναζουσών ασφαλή και απρόσκοπτο προς την πραγμάτωση του μοναχικού ιδέωδους, δηλ. την σωτηρία.

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΗΜΕΡΑ

Η αδελφότητα του Παλαιομονάστηρου αριθμεί σήμερα 19 μοναχές (η μεγαλύτερη ηλικιακά είναι η 97χρονη Γερόντισσα Ελισάβετ, εκ των κτιτορισσών της Μονής, η οποία χαίρει της υιικής φροντίδος των νεωτέρων αδελφών της) και συνεχίζει με τις πρεσβείες του προστάτου της Αγίου Νικολάου του Θαυματουργού, με την αμέριστη συμπαράσταση και απεριόριστη πατρική αγάπη του Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου, αλλά και με την ακάματη συμπόρευση του Γέροντός της Αρχιμ. Κυρίλλου Κωστοπούλου να αγωνίζεται για την πραγμάτωση των τριών μοναχικών αρετών της παρθενίας, της  υπακοής και της ακτημοσύνης, ώστε να καταλήξη αισίως και νικητικώς στον εύδιο λιμένα της των Ουρανών Βασιλείας.

Αποσπάσματα από το βιβλίο του Αρχιμ. Κυρίλλου Κωστοπούλου «ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ»,

αν θέλετε να τα χρησιμοποιήσετε ως εισαγωγή η ό,τι άλλο:

«Ο μοναχός δεν είναι ακοινώνητος, αλλά αντιθέτως πραγματοποιεί με την ζωή του την απόλυτη προσωπική κοινωνία».

 «Η άσκηση του μοναχού κατά βάθος είναι προετοιμασία για άσκηση αγάπης».

«Η κατά Θεόν αγάπη προς τον πλησίον είναι κίνητρο και αποτέλεσμα  της αληθινής ασκήσεως».

ΤΟ ΜΟΝΑΧΙΚΟ ΚΟΙΝΟΒΙΟ ζει την αληθινή κοινωνικότητα και διδάσκει πως ο άνθρωπος μπορεί να εξέλθη από την ατομικότητά του και να ζη ως κοινωνκό ον».

«Την απάντηση για τον Μοναχισμό, ότι δηλαδή είναι έκφραση του θελήματος του Ιδίου του Θεού για μια κοινωνία μέσα από την οποία θα φανερώνεται ο Ίδιος στο πρόσωπο των  οσίων και  εκλεκτών μοναχών, θα την δώσουν οι ίδιοι οι μοναχοί και μοναχές με την εν παρθενία, υπακοή και ακτημοσύνη ζωή τους εντός των μοναστηρίων τους. Και οι τρεις αυτές αρετές συνιστούν την συνεχή επιδίωξη των μοναχών για μια πορεία του πεπτωκότος ανθρώπου προς την προπτωτική κατάσταση».

επιστροφή στην κορυφή