Τρίτη 23 Απριλίου 2019 face book twitter you tube

iek vergi

Και μετά το έγκλημα…ο κοινωνικός βιασμός-Γράφει η φιλόλογος Νικολέττα Κατσιδήμα-Λάγιου

Και μετά το έγκλημα…ο κοινωνικός βιασμός-Γράφει η φιλόλογος Νικολέττα Κατσιδήμα-Λάγιου

Προσπαθώ να συλλάβω το μέγεθος του παραλογισμού: αυτοί που με το «αλάθητο του πάπα» απεφάνθησαν ότι «πήγαινε γυρεύοντας» (πιο κυνικά εκφράστηκαν, διαπράττοντας και σκύλευση: τα ’θελε ο κ…ς της) σχολιάζοντας τη φριχτή δολοφονία της φοιτήτριας στη Ρόδο, είναι οι ίδιοι που είπαν «καλά να πάθει» και για τον ξυλοδαρμό (ή και οτιδήποτε άλλο…) του ενός εκ των δύο κατηγορουμένων από συγκρατούμενούς του στη φυλακή! Επομένως η αισχρότητα της ανθρώπινης φύσης δεν έχει να κάνει με την οπτική γωνία υπό την οποία ο καθένας εξετάζει το τι είναι ηθικό, αλλά από την ατόφια κακία που τον χαρακτηρίζει. Ας πάρουμε την περίπτωση ότι είναι κάποιος γονέας αγοριού: Το «τα ’θελε και τα ’παθε» που με ευκολία εκστομίζει για τη δολοφονηθείσα σημαίνει ότι θα δικαιολογούσε ανάλογη συμπεριφορά εκ μέρους του γιου του αν -παρ’ ελπίδα- κάποια αρνιόταν την ερωτική συνεύρεση μαζί του. Και το χειρότερο, δίνει φριχτά «μαθήματα» στο παιδί του. Αν τώρα ο εισαγγελέας που βγάζει πόρισμα εντελώς ανώδυνα (κόρη άλλου ήταν εξάλλου), είναι γονέας κοριτσιού, αυτό σημαίνει ότι το δικό του το παιδί το κρατά κλεισμένο στο γυναικωνίτη, δεν το στέλνει να σπουδάσει, δεν του επιτρέπει να ερωτευθεί (γιατί νομίζει ότι για κάτι τέτοιο απαιτείται ειδική άδεια με το ανάλογο παράβολο), δεν του επιτρέπει να έχει φίλους, να πηγαίνει εκδρομή με το σχολείο (έχουμε ακούσει για βιασμούς στις πενθήμερες) κ.τ.λ. Κι αν το παιδί του τα κάνει όλα αυτά, παρά τη δική του απαγόρευση… ε τότε τής αξίζει να βιαστεί και να πεθάνει.

Είναι τρομερό επίσης να ακούς τους δημοσιογράφους να λένε και να ξαναλένε πόσο σεμνή κι ηθική κοπέλα ήταν η άτυχη Ελένη (αν κι η δολοφονία της δεν ήταν θέμα τύχης ∙ είναι μια ακόμα απόδειξη του γενικευμένου αμοραλισμού και της βαθιάς κρίσης που περνούν όλοι οι φορείς αγωγής). Δηλαδή όποια κατά τη γνώμη μας δεν είναι σεμνή κι ηθική, της αξίζει ο βιασμός και ο θάνατος; Κι εκεί που πραγματικά έμεινα άναυδη, ήταν η στιγμή που σε μεσημεριανή εκπομπή παρουσιάστρια-«εισαγγελέας» προκειμένου να δώσει το προφίλ των δραστών σε αντιδιαστολή με αυτό του θύματος, είπε μεταξύ άλλων ότι ήταν παιδιά των ΕΠΑΛ! Το μέγεθος της ανευθυνότητας όλων μας είναι μη μετρήσιμο πια.

Από την άλλη πλευρά, όσον αφορά το «καλά να πάθει» για το δράστη και το «αυτοί είναι οι νόμοι της φυλακής, τι περίμενε;», νομίζω ότι φανερώνουν μία κοινωνία εκδικητική που όσο και να ισχυρίζεται ότι ξέφυγε από την άγρια κατάσταση της ζούγκλας, θεσμοθετώντας συγκεκριμένα όργανα για την κρίση και τιμωρία των παραβατικών συμπεριφορών, στην πραγματικότητα επιθυμεί διακαώς να επιστρέψει στην κατάσταση του ζώου. Αρκεί βέβαια να μην αγγίζει αυτή η, ιουδαϊκού τύπου, αντιμετώπιση εμάς τους ίδιους! Εμείς θέλουμε την προστασία του νόμου και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μας. Όποιος όμως ανέχεται την καταπάτησή τους για τον συνάνθρωπο, να έχει την ηθική ανδρεία να την αποδέχεται και για τον εαυτό του. Εξάλλου πού εκκολάφθηκαν οι κατηγορούμενοι; Προήλθαν από παρθενογένεση; Όσοι τώρα γίνονται αυτοβούλως «υπερασπιστές» της μνήμης της Ελένης, είναι οι ίδιοι που ενδεχομένως δεν δέχονται το «όχι» παρά μόνο (ίσως) από μια παντρεμένη. Η Νικόλ Κίντμαν σε συνέντευξή της ομολόγησε πως ο κύριος λόγος που παντρεύτηκε τον Τομ Κρουζ σε τόσο μικρή ηλικία (μη υπονοώντας ότι δεν ήταν ερωτευμένη, αλλά ότι ο γάμος δεν ήταν στα σχέδιά της εκείνη τη χρονική στιγμή) ήταν για να αποφύγει τη σεξουαλική παρενόχληση που ήταν κοινό μυστικό ότι επικρατούσε στο Χόλιγουντ. Μετά βέβαια το ξέσπασμα του σκανδάλου που αφορούσε τον σκηνοθέτη Ουαϊνστάιν και τις κατά ριπάς και κατά βούληση αποκαλύψεις για την εγκληματική συμπεριφορά του, δεν είναι πια και τόσο μυστικό.

Η ίδια η κοινωνία λοιπόν, για να επανέλθω, που φρίττει κι αποκηρύσσει μετά βδελυγμίας τους βιαστές, είναι αυτή που τους δημιουργεί. Το οικογενειακό περιβάλλον, το σχολικό, οι νόμοι που δεν εφαρμόζονται… Γιατί αν αληθεύει ότι η άτυχη κοπέλα είχε καταγγείλει στο παρελθόν βιασμό της για να πάρει την απάντηση «τώρα είναι αργά» (η καταγγελία έγινε μία εβδομάδα μετά το έγκλημα), ζητώντας της ταυτόχρονα το βίντεο ως αποδεικτικό στοιχείο, αφού είπε ότι κατέγραφαν οι δράστες το «γεγονός», αν αυτό αληθεύει, τότε θα έπρεπε να κοιτάξουμε τους εαυτούς μας στον καθρέφτη και να αναρωτηθούμε για τη συνυπαιτιότητά μας.

Ο Περικλής στον περίφημο Επιτάφιο λόγο του για τους πρώτους νεκρούς του Πελοποννησιακού πολέμου τηρώντας το τυπικό ενός επικηδείου είπε λόγια παρηγοριάς στα τέκνα, στους γονείς και στις χήρες των νεκρών. Είναι συγκλονιστικό το τι είπε απευθυνόμενος σε αυτές: ότι η δόξα τους θα είναι να μην ακουστεί πλέον καθόλου το όνομά τους, ούτε για κακό αλλά ούτε και για καλό! Η δόξα τους δηλαδή θα είναι η ανυπαρξία. Αυτά στην Αθήνα του 5ου αι. π.Χ. Δυστυχώς εκφράσεις όπως «τα ’θελε ο κ …ς της» αποδεικνύουν ότι δεν μεσολάβησαν έκτοτε 2.500 χρόνια. Κι αποδεικνύουν επίσης ότι το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση και στην ισότητα για την οποία αγωνίστηκαν, βασανίστηκαν και δολοφονήθηκαν γυναίκες σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης, είναι κατοχυρωμένη μόνο στα χαρτιά (αυτή η κατοχύρωση, έστω στα χαρτιά, δεν αφορά όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Κι ο «πολιτισμένος» κόσμος το ανέχεται σιωπηλά προκειμένου να κάνει π.χ. μπίζνες με την Σαουδική Αραβία και τα πετρέλαιά της). Η θεωρία, όπως πάντα, απέχει πολύ από την πράξη.

Υ.Γ. Παλιός μαθητής μου και νυν εκπαιδευτικός εκφράστηκε θετικά για την κακοποίηση του Αλβανού δράστη μέσα στη φυλακή. Ένιωσα αποτυχημένη…

 

 

επιστροφή στην κορυφή

Χρησιμοποιούμε cookies για τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών που προσφέρουμε και την εξατομίκευση της παρουσίασης των διαφημίσεων που βλέπετε κατά τη χρήση αυτού του ιστότοπου. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk