Logo
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ξερόλακκα για πάντα;- Του Δημήτρη Αβραμίδη

Ξερόλακκα για πάντα;- Του Δημήτρη Αβραμίδη

Το έργο έχει τίτλο «Δημιουργία σταθμού Μεταφόρτωσης Αποβλήτων στην Ξερόλακκα Πατρών», προϋπολογισμού σχεδόν 2 εκατ. ευρώ και δικαιούχο τον Δήμο Πατρέων.

 Τι μαθαίνουμε από τα βασικά στοιχεία του έργου; Μαθαίνουμε ότι στο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας θα λειτουργήσει σταθμός μεταφόρτωσης, σε έκταση 5,5 στρεμμάτων που θα διαμορφωθεί κατάλληλα και θα έχει δυνατότητα συμπίεσης και μεταφόρτωσης περίπου 45.000 τόνων αποβλήτων ετησίως. Μαθαίνουμε επίσης ότι το έργο είναι ενταγμένο στο σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων του Δήμου Πατρέων καθώς και στο ανάλογο σχέδιο της Περιφέρειας.

 Όλα καλά κι όλα ωραία μέχρι εδώ αλλά εκτός από αυτά που μαθαίνουμε υπάρχουν κι εκείνα που καταλαβαίνουμε. Τι καταλαβαίνουμε λοιπόν; Αυτά που καταλαβαίνουμε και μάλιστα κατά συρροή είναι τα ακόλουθα πέντε πραγματάκια που περιλαμβάνουν συμπεράσματα αλλά και απορίες:

 Πρώτον: Στο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας θα οδηγούνται προς μεταφόρτωση και κατόπιν θα πηγαίνουν στο εργοστάσιο στου Φλόκα 45.000 τόνοι απορριμμάτων το χρόνο. Η Πάτρα «παράγει» περίπου 95.000 τόνους σκουπίδια το χρόνο. Συνεπώς η διαφορά, των 50.000 τόνων ετησίως θα ανακυκλώνονται και θα κομποστοποιούνται. Ο στόχος αυτός είναι επιεικώς ανέφικτος, εκτός κι αν ο Θεός της ανακύκλωσης φωτίσει μονομιάς όλους τους Πατρινούς.

 Δεύτερον: Επειδή ο Θεός της ανακύκλωσης δεν πρόκειται να ασχοληθεί μαζί μας, μήπως η διαφορά των 50.000 τόνων ετησίως θα συνεχίσει να θάβεται, όπως και τώρα, στο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας;

 Τρίτον: Ακόμα κι αν διανοίγεται, σε βάθος χρόνου, η δυνατότητα να κλείσει ο ΧΥΤΑ Ξερόλακκας, θα παραμείνει εκεί ο σταθμός μεταφόρτωσης. Που σημαίνει ότι οι 45.000 τόνοι απορριμμάτων το χρόνο θα συνεχίσουν να πηγαινοέρχονται στο ΧΥΤΑ με όλα όσα αυτό συνεπάγεται για την ευρύτερη περιοχή που θα εξακολουθήσει, στο διηνεκές, να υφίσταται την όχληση.

 Τέταρτον: Μιλάμε για χιλιάδες τόνους και καθημερινά δρομολόγια από την Ξερόλακκα στου Φλόκα και σε βάθος χρόνου μιλάμε για χιλιάδες χιλιόμετρα. Η μεταφορά έχει κόστος και το κόστος μετακυλίεται στους δημότες μέσω των δημοτικών τελών καθαριότητας. Μήπως λοιπόν ο σταθμός μεταφόρτωσης θα έπρεπε να εγκασταθεί σε περιοχή εγγύτερα προς του Φλόκα και όχι να προβλεφθεί η λειτουργία του στη Βόρεια Πάτρα; Μελετήθηκαν εναλλακτικά σενάρια; 

 Πέμπτο και επουσιώδες: Πώς μάθαμε την είδηση; Δεν την ανακοίνωσε το Υπουργείο Οικονομίας που ενέταξε το έργο στα προς χρηματοδότηση. Δεν την ανακοίνωσε η συναρμόδια Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Δεν την ανακοίνωσε ο δικαιούχος του έργου Δήμος Πατρέων. Την ανακοίνωσε η αναπληρώτρια υπουργός Εξωτερικών Σία Αναγνωστοπούλου. Οι σταθμοί μεταφόρτωσης απορριμμάτων δεν είναι βεβαίως αρμοδιότητα του ΥΠΕΞ. Απλώς η υπουργός θέλησε να μας κλείσει το μάτι κάνοντας ένα υπαινιγμό που θυμίζει το αξέχαστο «κατόπιν ενεργειών μου» παλιότερων πολιτευτών. Όπως και να το κάνουμε είναι εντυπωσιακή η ταχύτητα με την οποία οι νέοι υιοθέτησαν όλα τα κόλπα των παλιών.    

Το ζήτημα της περισυλλογής, διάθεσης και επεξεργασίας των απορριμμάτων είναι, ίσως, η σημαντικότερη αρμοδιότητα των Δήμων. Είναι επίσης και ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα όλων των σύγχρονων πόλεων. Γι’ αυτό και προκαλεί εντύπωση η σχετική αφωνία που επικρατεί στην Πάτρα, και μάλιστα παραμονές δημοτικών εκλογών, για το θέμα αυτό.

 

Τι να πω; Μάλλον είναι άβολο θέμα. Για όλους. Πρώην, νυν κι επόμενους.

 

Εφημερίδα Γνώμη

Χρησιμοποιούμε cookies για τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών που προσφέρουμε και την εξατομίκευση της παρουσίασης των διαφημίσεων που βλέπετε κατά τη χρήση αυτού του ιστότοπου. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk