Τετάρτη 24 Απριλίου 2019 face book twitter you tube

iek vergi

Υπάρχει βιώσιμη αστική κινητικότητα στη Πόλη της Πάτρας;- Του Πολ Θωΐδη *

Υπάρχει βιώσιμη αστική κινητικότητα στη Πόλη της Πάτρας;- Του Πολ Θωΐδη *

Οι καινοτόμες δράσεις των ελληνικών πόλεων, που πρωτοπορούν και εμπνέουν στην ανάδειξη της βιώσιμης κινητικότητας, βραβεύτηκαν την Παρασκευή 5 Απριλίου στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής.

Η Τελετή Βράβευσης των ελληνικών συμμετοχών στην ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ 2018 πραγματοποιήθηκε σε κλίμα ενθουσιασμού αναδεικνύοντας τους  βιώσιμους ελληνικούς δήμους στην αστική κινητικότητα και το ενεργό ενδιαφέρον τους να εξασφαλίσουν για τις πόλεις τους βιώσιμη κινητικότητα και κατά συνέπεια καθαρό περιβάλλον, ασφάλεια, πολιτισμό, οικονομική ανάπτυξη και καλύτερη ποιότητα ζωής για τους πολίτες.  Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το Πράσινο Ταμείο σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι θερμά υποστηρίζουν το αυξανόμενο ενδιαφέρον και την ενεργοποίηση των ελληνικών πόλεων σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας.

Οι εξήντα δύο  (62) ελληνικές  πόλεις που συμμετείχαν στην εκστρατεία ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗTΑΣ είχαν την ευκαιρία να προβάλουν τις δράσεις και τα επιτεύγματά τους  για τη βιώσιμη κινητικότητα, ενώ παράλληλα η σημαντική δουλειά τους αποτυπώθηκε και  σε ειδικό Επετειακό Λεύκωμα.

Πρόκειται για  μια εκστρατεία ευρωπαϊκή, λόγω της μεγάλης ανάγκης που υπάρχει να αλλάξουμε τον τρόπο που μετακινούμαστε, την ίδια στιγμή που η κλιματική αλλαγή είναι πολύ πιο μπροστά από εμάς. Τα κριτήρια βράβευσης για μία πόλη που συμμετείχε στην εκστρατεία ήταν κατ’ αρχήν να πάρει μέρος και στις 3 δράσεις της εκστρατείας αυτής. Η πρώτη δράση ήταν να υλοποιήσει μια  επικοινωνιακή εκστρατεία, που μπορεί να περιλαμβάνει από προβολή, μέχρι διάφορα δρώμενα στους δρόμους, τους χώρους και τις πλατείες της πόλης. Το δεύτερο κριτήριο ήταν η πόλη να συμμετέχει σε μία μέρα χωρίς αυτοκίνητο, να κλείσει δηλαδή ένα κομμάτι της ή ένα βασικό δρόμο της και να δει πώς μπορεί να δουλέψει η περιοχή αυτή χωρίς αυτοκίνητα. Και το τρίτο, πιο σημαντικό ίσως, ήταν  η πόλη να προγραμματίσει δράσεις, έργα και μόνιμα μέτρα τα οποία να προχωρούν και να μένουν,  όσο η πόλη αλλάζει.

Το 1ο Βραβείο στην κατηγορία των Μικρών Πόλεων δόθηκε στην πόλη της Καρδίτσας η οποία κατά την ευρωπαϊκή βράβευση της Εβδομάδας Κινητικότητας 2018 βρέθηκε στην κορυφή  της  τελικής  τριάδας  των  φιναλίστ, της ίδιας κατηγορίας, και βραβεύτηκε σε  μια εκστρατεία που συμμετείχαν περίπου 2.800 ευρωπαϊκές πόλεις!

Το 1ο Βραβείο στην κατηγορία   Μεγάλων   Πόλεων   δόθηκε   στο   Δήμο   Ηρακλείου  Κρήτης  ενώ  το  Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος βραβεύτηκε στην κατηγορία Mobility Actions.

Βραβείο Συμμετοχής έλαβαν ακόμη 10 Δήμοι: η Ηγουμενίτσα (η πόλη που το 2017 αναδείχθηκε ως νικήτρια του ευρωπαϊκού βραβείου βιώσιμης κινητικότητας για πόλεις με πληθυσμό μικρότερο των 50.000 κατοίκων και θα αποτελέσει το Εθνικό Επίκεντρο της ελληνικής εκστρατείας ΕΕΚ 2019), η  Σάμος,  οι  Δελφοί,  τα Γρεβενά, η Ξάνθη, τα Τρίκαλα, η Κοζάνη, το Ρέθυμνο, ο Βόλος και η Νίκαια-Ρέντης, ενώ οι Δήμοι Αγίου Δημητρίου, Αλίμου και Καλαμαριάς έλαβαν τιμητική διάκριση συμμετοχής.

Ανάμεσα σε αυτές τις πόλεις δεν υπάρχει η Πάτρα! Αισθάνομαι αμηχανία, λύπη και απογοήτευση γιατί σαν πολίτης του Δήμου της Πάτρας, όχι μόνο δεν κλήθηκα να συμμετέχω σε τέτοιες δράσεις αλλά και γιατί ποτέ δεν επιδιώχθηκαν από την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ο Δήμος μας  προφανώς δεν είχε την βούληση να οργανώσει   τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας στην Πάτρα, γιατί δεν τις είδε σαν μια ευκαιρία για τους πολίτες της , να βιώσουν τη δυνατότητα ότι η πόλη μπορεί να ανήκει σε όλους και ότι ο τρόπος μετακίνησής τους μέσα σε αυτήν, μπορεί να γίνει με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Και όμως, μια σοβαρή  προσπάθεια της Δημοτικής αρχής  προς αυτή τη κατεύθυνση, θα μπορούσε να δημιουργήσει προοπτικές και να προσφέρει λύσεις  στη Πόλη της Πάτρας, έχοντας τη βιώσιμη κινητικότητα ως βασικό πυλώνα του σχεδιασμού της  τόσο στην προσπάθεια της για βελτίωση των υποδομών του Δήμου, για την προώθηση σύγχρονων τρόπων μετακίνησης όσο και στη σταδιακή απεξάρτηση των δημοτών της από τα ΙΧ.

Με θλίψη όμως συνειδητοποιώ την απουσία πρόθεσης  της Δημοτικής Αρχής της Πάτρας να αναπτύξει ήπιας μορφής υποδομές, με χρήση του ποδηλάτου και των πεζοδρόμων, να φτιάξει διαβάσεις για τους πεζούς, να δημιουργήσει  ηλεκτροκίνητες μετακινήσεις και γενικά να κάνει  το περιβάλλον πιο φιλικό προς τους  πολίτες  ώστε  να αισθάνονται  ασφαλείς και να κινούνται ελεύθερα.

Θα ήθελα μια δημοτική Αρχή για τη Πόλη της Πάτρας που να υιοθετεί  αξίες και πρακτικές ορθολογικής χρήσης του φυσικού μας πλούτου, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής μας σαν πολίτες, της δημόσιας υγείας μας, να είναι ευαισθητοποιημένη στη χρήση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης.

Μια τέτοια πόλη αποτελεί την πιο οικονομική αστική δομή όσον αφορά στην ενεργειακή κατανάλωση, στη ζήτηση για μετακίνηση, στη παροχή βιώσιμων μεταφορών και γενικά στην αποδοτικότητα των πόρων. Στο πλαίσιο αυτό προάγεται η αστική αναγέννηση, η αναζωογόνηση του κέντρου και η δυνατότητα πρόσβασης. Η πρόσβαση ή αλλιώς προσπελασιμότητα αναφέρεται στην ευκολία του πολίτη να φθάσει τα αγαθά, τις υπηρεσίες, τις δραστηριότητες και τους προορισμούς (ευκαιρίες). Η εύκολη προσβασιμότητα από ποικίλα μέσα μεταφοράς διευρύνει τις προσπελάσιμες περιοχές και κατά συνέπεια έχει μεγάλη κοινωνική σημασία. Συνεπώς η προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, μέσω πολιτικών, δράσεων και έργων που στοχεύουν στη βελτίωση της μη- μηχανοκίνητης μετακίνησης και των δημόσιων μεταφορών (κίνηση με ποδήλατο, πεζή μετακίνηση, υψηλή χρήση των δημόσιων μέσων μεταφοράς, και μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου) αποτελεί ένα άκρως βιώσιμο μοντέλο και στηρίζει την συνεκτική βιώσιμη αστική ανάπτυξη, την άνθηση της οικονομίας των πόλεων, την περιβαλλοντική τους αναβάθμιση και την εξυπηρέτηση και ευημερία και βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων τους (επισημαίνεται ότι έχει υπολογιστεί ότι η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών αυξάνεται).

*Ο Πολ Θωΐδης είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη ΩΡΑ ΠΑΤΡΩΝ

επιστροφή στην κορυφή

Χρησιμοποιούμε cookies για τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών που προσφέρουμε και την εξατομίκευση της παρουσίασης των διαφημίσεων που βλέπετε κατά τη χρήση αυτού του ιστότοπου. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk