Πέμπτη 22 Αυγούστου 2019 face book twitter you tube

Ο έξοχος "Προμηθέας Δεσμώτης" από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας-Του Δημήτρη Σ. Αβραμίδη

Ο έξοχος "Προμηθέας Δεσμώτης" από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας-Του Δημήτρη Σ. Αβραμίδη

 

Είναι λίγες οι φορές που οι θεατές του Ρωμαϊκού Ωδείου στην Πάτρα υπήρξαν τόσο γενναιόδωροι απέναντι στους συνεντελεστές μιας παράστασης. Και είναι εξίσου λίγες οι φορές που η παρακολούθηση μιας τραγωδίας παρέχει ένα αίσθημα πληρότητας στους θεατές της.

Ο λόγος είναι για τον "Προμηθέα Δεσμώτη" του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία του Σταύρου Τσακίρη, καλλιτεχνικού διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

Η παράσταση αρχίζει με ένα παραξένεμα. Στον κεντρικό ρόλο του Προμηθέα εμφανίζεται η Βρετανίδα ηθοποιός Κάθρυν Χάντερ. Αν φαντάζεται κανείς ένα Προμηθέα με σωματικό όγκο, εδώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Η Χάντερ είναι εξαιρετικά μικροκαμωμένη. Αν φαντάζεται κανείς τον Προμηθέα να εκφέρει άψογο λόγο, εδώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Η Χάντερ έμαθε το ρόλο της στα ελληνικά για τις ανάγκες της παράστασης και τον προφέρει με χαρακτηριστικό αξάν και δυσκολία. Ωστόσο καθώς η παράσταση προχωρεί, το παραξένεμα υποχωρεί και η Χάντερ αναδεικνύεται σε ένα συγκλονιστικό Προμηθέα. Υποδύεται με το λόγο, με το σώμα, με το πρόσωπο, με την κίνηση σε μια συναρπαστική προσέγγιση του ρόλου της. Η Χάντερ-Προμηθέας είναι μια αληθινή μάγισσα επί σκηνής που παράγει Προμηθεϊκό ρίγος.

Θαυμάσιος είναι και ο βετεράνος Νικήτας Τσακίρογλου στο ρόλο του αφηγητή και μάλιστα η παρουσία του Τσακίρογλου επί σκηνής αναδεικνύει ένα ζήτημα. Συγκρίνοντας τον Τσακίρογλου με όλους τους ηθοποιούς της παράστασης, μένει κανείς με την εντύπωση ότι η νεώτερη γενιά των Ελλήνων ηθοποιών, δεν έχει εργαστεί όσο θα έπρεπε στις απαιτήσεις που έχει η εκφορά του λόγου στην αρχαία τραγωδία, κάτι που έγινε ιδιαίτερα αισθητό στην περίπτωση της Πέγκυς Τρικαλιώτη που υποδύθηκε το ρόλο της Ιούς και που, ίσως, ήταν η αδύνατη στιγμή της παράστασης, ενώ αδύναμος έδειχνε και ο Δημήτρης Πιατάς στο ρόλο του Ήφαιστου. Περισσότερο λειτουργικοί ήταν οι Γεράσιμος Γεννατάς-Ωκεανός, Αλέξανδρος Μπουρδούμης-Κράτος και οι τρεις εναλλασόμενοι ηθοποιοί στο ρόλο του Ερμή. Τέλος, ο χορός στάθηκε στο ύψος της περίστασης, αν και κάποιες στιγμές έδινε την εντύπωση ότι θα ήθελε περισσότερη άσκηση.

Λιτό και εξαιρετικό το σκηνικό του Κώστα Βαρώτσου, το ίδιο και τα κοστούμια του Κώστα Γιάννη Μετζικόφ, ενώ πλήρως λειτουργικά, ως προς τις ανάγκες της παράστασης, υπήρξαν ορισμένα σκηνοθετικά ευρήματα όπως τα βιβλία του χορού και η σκηνή της αρπαγής της Ιούς από το Δία. Στα μεγάλα συν της παράστασης είναι και η, πραγματικά έξοχη, μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη.

Ίσως όμως το πλέον ουσιώδες μέρος της παράστασης είναι ο σεβασμός στο λόγο του κειμένου και η αποφυγή πειραματισμών και δήθεν «πρωτοπορακών» προσεγγίσεων που τόσο έχουν ταλαιπωρήσει τα τελευταία χρόνια το αρχαίο δράμα. Η παράσταση υπηρετεί το κείμενο, οι θεατές παρακολουθούν το μύθο να αναπτύσσεται επί σκηνής, ο Προμηθέας εκτίει ποινή διαστάσεων προπατορικού αμαρτήματος και κάπου εκεί συνοψίζεται μια ανθρώπινη μοίρα οικουμενικών διαστάσεων.  

Νομίζω πως ο "Προμηθέας Δεσμώτης" είναι μια από τις καλύτερες στιγμές στην ιστορία του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

 

 

 

επιστροφή στην κορυφή

Χρησιμοποιούμε cookies για τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών που προσφέρουμε και την εξατομίκευση της παρουσίασης των διαφημίσεων που βλέπετε κατά τη χρήση αυτού του ιστότοπου. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk